dissabte, 14 de novembre del 2009

Notulae. Notes d’arxiu – 1.

Els germans Vallmitjana versus els germans Llimona

A l’arxiu de Montserrat, entre els papers de l’abat Deàs, n’hi ha un que em va fer pensar perquè contenia moltes lliçons pràctiques – Historia magistra vitae - i que ara us transcric i us el comento. Són unes notes que va prendre l’abat després d’una entrevista amb l’escultor Agapit Vallmitjana, el 31 d’agost de 1897, en què aquest va carregar-se les pintures que tres membres del Cercle Artístic de Sant Lluc havien fet darrerament al presbiteri de Montserrat.


Notitas sobre los cuatro cuadros


El cuadro del Nacimiento de la Virgen, por J. Llimona, peca de demasiado realista: quiere imitar al Beato Angélico, con aquella sobriedad de líneas, pero ha pintado personas y no santos ni ángeles. El Beato Angélico pintaba lo que no se ve, y Llimona ha pintado realmente lo que se ve… Eran hombres: luego debemos pintar hombres. Pero también eran santos y la santidad no se palpa, se siente.

Presentación de la Virgen, aunque no produce el mal efecto como el de la cama, la partera, la recién nacida y la comadrona, éste también es realista y demasiado claro, como el primero, y no harmonizan con los adornos del lugar en que se halla y el algo de barroquismo del estilo, que también cabe en todos los estilos.

El de Baixeras, o sea el Descenso del Espíritu Santo sobre la Virgen y Apóstoles, tiene el fondo claro y no harmoniza con el estilo del templo. Tal vez el que menos harmoniza, y que hace el mal efecto de una grande mancha negra, es la Asunción de la Virgen , por Luís Graner. Le falta vida.


Nota general: que estos cuadros son buenos/malos. Malos para Montserrat, buenos por sus figuras y para un museo. Pues la estética pide que todo sea variado, pero que haya unidad. Hay otros cuadros malos/buenos. Malos en sí, pero que como harmonizan con el todo de la obra, representan buenos.

L’abat Deàs va escriure en un altre lloc, i aquesta vegada contra l’escultor Josep Llimona, unes consideracions que tenen el mateix origen que les que acabo de transcriure. Ho diu el mateix abat que va anotar entre parèntesi a peu de plana: (Conferencia con D. Ag. Vallmitjana, 31-8-97).


Profetas de J. Llimona.

Los cuatro profetas de J. Llimona están bien, porque cada cual hace lo que sabe, y creo que Llimona habrá hecho lo que sabía. Mas no parece cuadrar bien con la harmonía del templo y no estar en su sitio cual convendría. Tienen un doselete encima, y el doselete que es a manera de aparato fijo que aquí cae a manera de colgadura por detrás del sitial… Aquí ni cubre ni resguarda a los Profetas, pues el uno parece huir y por consiguiente sale la cabeza de su radio… al otro le salen los brazos, pues estos (doseletes) ya estaban colocados antes de hacer o tallar los Profetas, debíase atender de debían estar allí. Es decir, serán obras escultóricas, pero que no harmonizan aquí.


Comentaris

• L’opinió de l’abat Deàs manifesta la reacció adversa i de repugnància que va provocar l’entrada del naturalisme modernista a les esglésies, vist i sentit com quelcom indecorós.

• Notem que els Llimona fan cas omís de la desinformació del qui fa la comanda i fan el que creuen que han de fer, sense atenir-se a una “harmonització” de llur obra en el mal gust general. Els dos germans Llimona eren artistes molt considerats professionalment i d’una honradesa que mai no van posar en dubte ni els seus adversaris ideològics.

• Notem la fal•làcia de l’argumentació malo/bueno i bueno/malo. Allò que artísticament és dolent, per molta purpurina i molt betum de Judea que hi apliquin, sempre serà dolent. Vallmitjana ho sabia, perquè era un bon escultor, però sap que l’argument farà forat en el pobre abat Deàs que tenia una flaca per les barateries i les gangues de gran efecte. Per això no dubta a utilitzar el sofisma per tal d’ensorrar l’obra dels Llimona a Montserrat. També els artistes i els artistes catòlics – els Vallmitjana ho eren tant o més que els Llimona – volen guardar el seu hortet i fer fora els qui consideren intrusos. Una història que es repeteix!

1 comentari:

Jordi López Camps ha dit...

Hola Josep. Felicitats pel blog. Ets un savi