Escultura i ornamentació edilícia a Montserrat
12. L’atri de la basílica (I)
12. L’atri de la basílica (I)
L’espai que avui anomenem l’atri de la basílica fou creat
el 1755 i anys successius, quan l’abat Benet Algerich (1753-1757) féu mans i
mànigues perquè el govern il·lustrat de Carles III emprengués i afavorís la
construcció d’un monestir nou a Montserrat, que havia de suplantar el garbuix
de construccions medievals i els nombrosos afegitons i donar a Montserrat, que
era un lloc molt visitat pels nombrosos viatgers estrangers, un urbanisme
escaient a una nació que volia ser il·lustrada. Era el primer projecte d’un
urbanisme modern a Montserrat. La tradició oral deia que l’autor del projecte
del nou monestir era Juan Cermeño, l’enginyer militar que el 1753 havia
edificat el castell de Sant Ferran de Figueres, però sabem amb certesa que en
realitat l’autor i coordinador del projecte va ser el coronel d’enginyers
militars Miquel Moreno Monfart, que era germà d’un monjo de Montserrat.
Coneixem una còpia aquarel·lada d’aquells plànols, que avui es guarda al
Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, feta per un monjo llec de Montserrat que
era mestre de cases.
No és estrany, doncs, que l’aspecte d’aquest obra del
set-cents sigui el propi d’una fortificació o d’una caserna militar, com
s’esdevingué igualment a la Universitat de Cervera, perquè l’arquitectura que
promovia el govern borbònic a Catalunya era de concepte i d’execució més
militar que civil. L’edificació del nou monestir de Montserrat s’articulava en
dos patis consecutius alineats en l’eix de la basílica, dels quals només es va
edificar el primer, el que actualment fa les funcions d’atri. Per manca de
recursos i de voluntat constructiva les obres anaven molt a poc a poc fins que es
van aturar el 1792 a causa de la situació política motivada per la Revolució
Francesa i la Gran Guerra. La conseqüència d’aquest fet va ser l’aspecte d’obra
inacabada i esgavellada que va oferir la façana del monestir fins al anys
quaranta i cinquanta del segle passat.
Els abats de Montserrat dels segles XIX i XX, després de
la terrible destrucció napoleònica de 1811 i 1812 i de les lleis de la
desamortització, forçosament van haver de ser abats reconstructors, cadascú a
la seva manera i amb el seu talent. L’abat Aureli M. Escarré, elegit en 1941 i
resignat en 1961, volgué continuar i coronar l’obra de restauració que havia
emprès el seu antecessor, l’abat Antoni M. Marcet, la més intel·ligent i global
després de la militar del segle XVIII. L’abat Aureli volgué excel·lir també com
a gran restaurador; per aquest efecte, com si fos la seva mà dreta, se serví de
l’arquitecte Francesc Folguera (1891-1960), al qual havia encomanat la
construcció de la façana i també l’endreçament de l’atri de la basílica. Calia treure-li
l’aspecte adust i casernari i procurar que oferís una cara més senyorial, culta
i amable.
En aquesta obra de l’atri promoguda per l’abat Aureli i
l’arquitecte Folguera intervingueren artistes i artesans ben diversos en
conceptes artístics i en procedències. El paviment fou dissenyat fonamentalment
per l’arquitecte Folguera, però hi intervingueren també els monjos
especialistes en art litúrgic que treballaven a l’Estudi d’Art de Montserrat,
concretament el P. Benet Martínez (1918-1988), que havia cursat la carrera de
Belles Arts a l’Acadèmia de Sant Carles de València. L’arquitecte va copiar la
planimetria del paviment del Campidoglio de Roma que havia dissenyat el gran
Michelangelo Buonarroti.
El paviment romà té com a punt central la famosa estàtua
eqüestre de Marc Aureli. El de Montserrat necessitava també un punt central,
una mena d’òmphalos del qual prengués
punt d’arrencada tota la trama de línies negres sobre fons blanc, tot de
marbre, que formen com una xarxa lleugerament ondulada que constitueix tot el
paviment de l’espai.
Per a l’abat Aureli i per als monjos de l’Estudi d’Art de
Montserrat que vetllaven per les obres que s’estaven fent, l’ornamentació dels
espais no era exclusivament un problema decoratiu i de formes, sinó que el
simbolisme conceptual i litúrgic havia de ser el principi que sustentés l’arquitectura.
Per això tot passava per les seves mans i totes les propostes tornaven a
l’arquitecte Folguera perquè els donés la forma pertinent, segons normes i
tècniques arquitectòniques i segons el bon gust comprovat de l’arquitecte. El
punt central de l’atri no podia ser un monument que barrés el pas cap a
l’església sinó que van pensar en un cercle de pedra que fos un “umbilicus mundi” (melic del món), un òmphalos molt típic de l’urbanisme
hel·lenista i romà. I aquest òmphalos
no podria ser altre que Jesucrist, del qual es desprèn la xarxa miquelangelesca,
que podia simbolitzar l’Església, ja que l’evangeli ens la descriu com “una
xarxa tirada al mar que arreplega tota mena de peixos” (Mt 13: 47). Aquestes
idees les va voler deixar ben clares la inscripció que envolta el cercle
central que diu: ΑΩ CHRISTUS CAPUT CORPORIS ECCLESIAE TOT ORBE DIFFUSAE (Crist, cap del cos de l’Església escampada per tot
l’orbe). En l’anella concèntrica es representa el mar amb tota mena de peixos
que són els cristians, nascuts en les aigües del baptisme, i ells mateixos són
considerats piscículi (peixets), ja
que han esdevingut imatge de gran ΙΧΘΥΣ (Peix), que és l’acrònim de Jesucrist.
La inscripció perimetral llatina va ser composta pel P.
Justí Bruguera tot inspirant-se en la famosa inscripció grega, del segle II,
anomenada d’Aberci de Hieràpolis. Aquesta inscripció és considerada la reina de
l’epigrafia cristiana no solament per la seva antiguitat, sinó també per la
bellesa literària i sobretot per la riquesa d’imatges i de metàfores
teològiques. Bruguera va agafar la traducció llatina de De Rossi i la va
escurçar per adaptar-la al lloc. Aquesta versió, traduïda al català diu això:
“Ciutadans d’una ciutat escollida, que anheleu de tornar al paradís, sigueu
sempre deixebles del Pastor sant, del Peix, que la Verge casta va prendre i el
va donar perquè els fills en mengin perpètuament”.
L’estereotomia d’aquest paviment es complicadíssima, ja
que les peces de marbre es disposen en sentit radial a partir del centre
talment que cadascuna és diferent no solament en mides sinó també en angulació
i a més han de encaixar amb exactitud. Aquesta feina tan precisa i delicada va
córrer a càrrec dels germans Josep i Ricard Andreu, marbristes de Manresa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada