Giambattista Tiepolo
(Venècia,
1696 – Madrid 1770)
Al·legoria del naixement
de Francesc I d’Àustria
Entre
1768 i 1770.
Oli
sobre tela, 46,5 x 57 cm.
N.R.
201.228. Donació Xavier Busquets, 1990.
Aquesta
obra va arribar al Museu de Montserrat formant part del llegat testamentari de
l’arquitecte Xavier Busquets. Prèviament, l’any 1976, l’havia adquirit a una
subhasta de Christie’s, a Londres, per 36.000 £. Procedia de la col·lecció
Edoardo Ferreira Pinto-Basto i era una obra coneguda en el món acadèmic, ja que
se n’havien ocupat i l’havien publicada en llurs monografies especialistes tan
acreditats com Molmenti, Fiocco, Morasi i Pallucchini. A la subhasta de
Christie’s portava el títol Chronos
entrusting Cupid to Venus, però Liliana Barroero, en estudiar el nostre
quadre, seguint el discurs de Levey que n’explica detalladament el tema i
l’ocasió en què fou pintat, li va canviar el nom que portava per l’actual, que és
més ajustat: Allegoria per la nascita di
Francesco I d’Austria.
Levey
explica que Maria Lluïsa de Borbó, filla de Carles III d’Espanya i esposa de
Leopold d’Augsburg, Gran Duc de Toscana, el febrer de 1768 va donar a llum el
seu primogènit, que va ser batejat amb el nom de Francesc. Tenint en compte que
l’emperador Josep II no tenia descendència, per llei dinàstica el nou nat
estava destinat a esdevenir emperador d’Àustria. Aquest és l’esdeveniment que
va motivar que Tiepolo pintés aquest quadre que, segons Palluchini, no és cap
esbós amb vistes a una composició més gran i definitiva, sinó una obra amb valor
propi i perfectament acabada nello stile
evocativo, più che descrittivo que utilitzava l’autor en la seva època
madrilenya. Jo no n’estic tan segur, perquè hi veig moltes zones i detalls
només esbossats i més aviat em fa pensar que es tracta d’un assaig ben
treballat amb vistes a merèixer l’aprovació prèvia per a una composició de
grans proporcions, pensada per a ser vista de baix cap a munt. Bé és veritat
que desconeixem l’obra o el fresc de gran format, que seria la definitiva, perquè
segurament mai no es va arribar a realitzar.
Per
tal de glosar el tema que li havia estat proposat per al nostre quadre, Tiepolo
va utilitzar la mateixa simbologia mitològica que havia fet servir uns vint
anys abans en el sostre de Ca’Contarini de Venècia. Pels avatars de la
història, aquest cielo venecià va
anar a parar a l’ambaixada d’Egipte a Londres fins al 1969, quan va ser
adquirit per la National Gallery de Londres. Així m’ho va explicar Michael
Helston, conservador de pintura espanyola i tardoitaliana d’aquell museu en la
visita que va fer al de Montserrat el gener de 1991, dels comentaris del qual
vaig prendre bona nota.
La
composició londinenca (292 x 190 cm.) ubica l’escena al cel empiri, mentre que
al quadre de Montserrat l’escenari és terrenal: un basament clàssic amb dues
columnes mig cobertes amb una pesada cortina de color ocre i exòtiques palmeres
al fons del paisatge, tot i que la figura central seu sobre uns núvols damunt
d’una esfera blava. En totes dues composicions el tema és el mateix, però invertit:
el vell Cronos presenta un nou nat a la deessa Venus. Aquest infant de la
National Gallery és, com es diu habitualment, el petit Enees? O bé es tracta
d’un nou nat de la família Contarini, com s’esdevé amb el petit Augsburg de
Montserrat? Els emblemes en totes dues composicions són els mateixos: la dalla
i el carro pel que concerneix a Cronos, els cupidos i el colom pel que afecta a
Venus. A totes dues obres apareix com a protagonista la mateixa model, una noia
jove bellíssima, amb la mateixa fesomia i amb el mateix pentinat. Veiem aquesta
mateixa model en altres composicions de l’època madrilenya del pintor, com l’Apoteosi d’Enees i als esbossos
preparatoris, tal com indica Morassi. Tanmateix hi ha també diferències: al soffito de Londres Venus es recolza en
un casc guerrer en record de Mart, el seu espòs, i el Cupido del primer terme
sosté un buirac ple de sagetes amoroses, mentre que al de Montserrat Venus és
assistida per dues figures femenines, igualment nues, la darrera de les quals
sosté un escut guerrer amb la Gorgona en referència a Mart, i al pedestal del
fons es dreça l’àliga imperial dels Augsburg.
Pompeu
Molmenti va publicar un dibuix fet amb llapis, tinta sèpia i guaix blanc del
quadre de Montserrat, que es conserva al Cooper-Hewitt Museum de Nova York, amb
petites variants en els detalls complementaris que no apareixen al nostre
quadre. Liliana Barroero posa en dubte l’autenticitat d’aquest dibuix de
Tiepolo que ella considera més aviat d’un copista. Analitzant amb detall el
dibuix novaiorquès veig que hi ha detalls molt més definits que en el quadre de
Montserrat. Un detall molt significatiu és que, en el dibuix del Cooper-Hewit
Museum, en el basament hi ha una tabula
encapçalada amb una màscara amb una inscripció gairebé il·legible a la ratlla
superior, però a la inferior podem llegir FECIT AD M. D. G. (“el va fer a la Major Glòria de
Déu”) que no surt al quadre de Montserrat. La màxima Ad Maiorem Dei Gloriam era el crit de guerra de la Companyia de
Jesús, envers la qual el rei espanyol Carles III sentia una horrible aversió,
fins al punt de prohibir-la en els seus regnes el 1767. Això explica molt bé
que en passar del dibuix previ a un esbós fet amb oli, com és el quadre del
Museu de Montserrat, fet a posta per a ser presentat a la cort o al monarca amb
vistes a la seva aprovació. Això explica molt bé que Tiepolo prescindís en
aquest moment de la inscripció inoportuna del projecte dibuixat possiblement
feia molt temps.
Morassi
data el Tiepolo de Montserrat en el decenni dels anys seixanta del segle XVIII
i emet el següent judici valoratiu: “Excellent
work of the late Spanish period”.
Bibliografia
Pompeo Molmenti, G.
B. Tiepolo. La sua vita e le sue opere, Milano, Ulrico Hoelpi, 1909, p.
223.
Giuseppe
Fiocco, Pitture del Settecento italiano
nel Portogallo, Roma, Istituto Poligrafico
dello Stato, 1940, p. 12, fig. 3.
Antonio Morassi, A
complete catalogue of the paintings of G. B. Tiepolo, London, Phaidon,
1962, p. 16, fig. 353
Anna Pallucchini, L’Opera
Completa di Giambattista Tiepolo, Milano, Rizzoli, 1968, núm. 287, fig.
134.
Christie’s,
1976/2, núm. 53, p. 50-51, fig.
Michael Levey, Giambattista
Tiepolo. His life and Art, Yale University
Press, Hew Haven, 1986,
p. 267-269.
Liliana
Barroero, Dipinti italiani dal XV al XIX
secolo del Museo di Montserrat, Roma, Istituto Poligrafico e Zecca dello
Stato. Libreria della Stato, 1992, núm. 33, p. 99-101, fig.
Josep de C. Laplana, Les col·leccions de pintura de l’Abadia de Montserrat, Publicacions
de l’Abadia de Montserrat, 1999, p. 125, fig.
Roberto Calasso, Il
Rosa Tiepolo, Milano, Adelphi Ed., 2006, fig. portada, p. 259-261.
Obras Maestras del Museo de Montserrat en BBVA. De Caravaggio a
Picasso.
Catàleg d’exposició, Madrid, BBVA, núm. 24, p.
210-213, fig.
(Josep de C. Laplana).
Montserrat. Opere
maggiori dell’Abbazia,
catàleg d’exposició, Forte di Bard Editore, 2014, p. 70-71, fig. (Josep de C.
Laplana).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada