Escultura i ornamentació edilícia a Montserrat
Introducció
La primera
constatació que se m’acut és observar que un lloc d’extensió tan reduïda com és
Montserrat, penjat a la falda d’un muntanya escarpada i en un cul de sac,
tingui un patrimoni artístic urbà molt més nombrós i dens que la majoria de les
poblacions, i això s’explica per la singularitat de Montserrat amb el seu caràcter
religiós i cívic tan peculiar. En
qualsevol ciutat, i també a Montserrat, l’escultura urbana i tota la dotació
artística pública tenen principalment una funció educativa i transmissora d’idees
amb la finalitat de crear i d’afavorir una identitat pública comuna, una mena
de consciència col·lectiva ciutadana. Un Museu mira per damunt de tot la alta
qualitat artística de cadascuna de les obres que exposa. Una ciutat, i en el
nostre cas també Montserrat, utilitza l’escultura i la decoració urbana per a proposar
aquelles idees i valors que vol inculcar als ciutadans -en el nostre cas als
pelegrins i visitants-, intenta de proposar al públic els personatges que vol que
siguin coneguts i admirats. És a dir, en l’edilícia urbana el contingut
predomina sobre la forma, tot i que la forma artística continua essent
important. Si les autoritats volen que les seves propostes siguin mirades
atentament i acollides positivament pels ciutadans, s’afanyaran perquè la forma
artística sigui de bona qualitat i admirable.
Com podreu veure
al llarg del que us aniré dient, les idees bàsiques que tota l’escultura
edilícia o urbana que Montserrat vol transmetre
les podríem enquadrar en aquestes tres caselles: Cristianisme,
Benedictinisme i Catalunya. Cristianisme pel caràcter de santuari cristià,
dedicat a la Mare de Déu, universalment conegut que té Montserrat des dels seus
mateixos orígens i que li és substancial. La dimensió benedictina és també
substancial d’aquest lloc, perquè fou fundat i ha estat sempre servit per
monjos benedictins que li han infós un tarannà especial: amor a la litúrgia,
conreu de les arts i de la cultura, acolliment als hostes i pelegrins d’acord
amb la Regla Benedictina. El tercer aspecte, el de la catalanitat, és també
important, puix que la presència permanent i activa de Montserrat, amb els
valors que hem esmentat, al cor de Catalunya ha creat una simbiosi
indestructible i Montserrat ha estat i vol continuar essent un defensor i
promotor de la llengua, la cultura i la identitat del poble de Catalunya. Ho
anirem veient al llarg de la llarga sèrie de capítols que aniré penjant al bloc
del Museu de Montserrat.
1 comentari:
Crec que molt adient aquestes notes sobre Montserrat i el seu conjunt
Publica un comentari a l'entrada