Escultura i ornamentació edilícia a Montserrat
8. La façana antiga de
l’església
Anteriorment,
vam veure el que resta de la façana romànica de la primitiva església de
Montserrat. La façana renaixentista de l’actual basílica la coneixem únicament per
fotografies, ja que va perdurar fins a la primeria del segle XX, quan va ser
desmuntada i en part aprofitada per fer-ne l’actual d’estil neoplateresc.
Desconeixem
l’autor o tracista de la façana renaixentista. Tota l’obra de l’església de
Montserrat, començada l’onze de juliol de 1560 i consagrada el 2 de febrer de
1592, va resultar enormement costosa i accidentada, amb aturades llargues,
improvisacions sobre la marxa i amb un canvi referent a les cobertes de
l’església que desnaturalitzava la forma original de l’edifici. Quan la
consagraren encara no estava regularitzada exteriorment, ni de bon tros. El
1602 fou contractada una bastida per “perfeccionar” els exteriors “des del
frontispici de dita església, on s’obre la porta gran per entrar a l’església”.
La portada renaixentista caldria datar-la, doncs, en el primer decenni del segle
XVII, però com era norma habitual de la casa, els sovintejats canvis de govern
abacial i les desavinences entre catalans i castellans, provocaren que també
aquesta façana quedés inacabada durant més d’un segle i mig.
Val a
dir que l’arquitectura religiosa del segle XVI del nostre país, llevat d’alguns
casos especials, es despreocupa bastant de les façanes. Tot l’interès es
concentra a crear un espai interior ampli i net cobert amb arcs torals de mig
punt i creueria de reminiscència encara gòtica. La façana té poca importància.
Si a aquest desinterès general afegim que a Montserrat l’església renaixentista,
per la part frontal, es trobava incrustada dins d’un embull d’edificacions
medievals, comprendrem perquè va quedar durant tants anys incompleta.
Ho podem
dir ben clarament: la portada renaixentista de Montserrat no era cap joia; els
viatgers en els seus relats no la descriuen ni hi paren atenció, però mirant el
conjunt, no era menyspreable i es trobava amb escreix per damunt del comú de
les esglésies de l’època. Seguia l’esquema d’arc triomfal de dos pisos, amb
tres columnes exemptes per banda, que emmarcaven vuit fornícules a la part
inferior, cornisa, i quatre fornícules més als laterals de la part superior. La
porta principal era rectangular amb inscripció a la llinda, que indicava les dates
de construcció i els noms dels abats que la van iniciar i acabar, i un timpà de
mig punt a sobre. El centre del pis superior es trobava cobricelat amb un arc
rebaixat i una petxina. Evidentment les dotze fornícules estaven pensades per
contenir les escultures dels dotze apòstols, i lògicament el centre devia ser
ocupat per la figura de Jesucrist. Però aquestes escultures no arribaren fins
al 1776.
Durant
el segle XVII, sense que puguem precisar la data, volgueren rematar la façana
afegint-hi un cos superior fins arribar a la rosassa. Es tractava d’un relleu
molt maldestre que consistia en dos escuts de la monarquia als extrems i una
representació de l’Anunciació a la Mare de Déu, que havia esdevingut la titular
de l’església nova, en substitució de la Nativitat de la Verge, que ho havia
estat de la romànica. És molt curiós, però els qui vivim a Montserrat ho
constatem. L’església del segle XI estava orientada exactament en la direcció
de la sortida del sol al setembre, mentre que la del segle XVI ho està cap al
sol ixent entre març i abril. Ho constatem perquè en aquesta època de bon matí
el sol penetra per les finestres de l’absis central de manera que la imatge la
veiem a contrallum.
Abans he
avançat que el 1776 pensaren a omplir les fornícules de la façana amb les
degudes escultures. La raó d’aquest fet va ser l’enderroc de les construccions
medievals que hi havia davant d’aquesta façana per a la construcció d’un espai
porticat, quadrat i ampli, que fes funcions d’atri de l’església, a sobre del
qual es construïen dependències i cel·les pròpies d’un monestir, que denominem
la mongia. En guanyar visibilitat
aquesta façana, pensaren a poblar-la de les escultures de què estava mancada.
La
Il·lustració havia arribat també a Montserrat i per realitzar aquesta obra
pensaren en artistes acadèmics de fama. Primerament encarregaren una tramesa
important de marbre de Carrara i en segon lloc distribuïren les escultures,
totes d’una mida una mica més petita que la natural, a un grup d’escultors barcelonins:
Pau Serra, Joan Enrich i Ramon Amadeu. Un cop fetes aquestes escultures i
portades a Montserrat, arribat el moment de col·locar-les a les fornícules, va
predominar un sentiment de decepció. Segons els cànons acadèmics vigents,
tinguts com a norma suprema entre els promotors de l’esperit neoclàssic, la
portada renaixentista de Montserrat apareixia mancada de regla i proporció,
barroera i de mal gust, i a més les noves escultures estaven fetes a una escala
que no es corresponia amb les fornícules que havien de contenir-les, que
resultaven massa llargues i estretes. Només col·locaren, doncs, el timpà de Pau
Serra, mentre que les altres tretze escultures foren dipositades en un magatzem
tot esperant de fer una nova façana de gust més acadèmic. Però com això no
arribava mai, el 1811 les col·locaren totes a la façana.
Aquestes
escultures eren de molt bona qualitat, tot i que l’acadèmic Vargas Ponce que
les veié a Montserrat va considerar que el relleu de Pau Serra era “obra de mediana execución”, i que els
altres escultors, tot i ser acadèmics com ell, “aquí se desempeñaron desigualmente”. De les dotze escultures que
constituïen l’apostolat, quatre eren de Pau Serra, quatre de Joan Enrich i les
altres quatre de Ramon Amadeu. Com que no van signades no podem fer-ne una
atribució precisa. Suara hem dit que aquestes escultures les col·locaren al seu
lloc a començament del 1811. En mala hora ho feren! Eren els temps més acèrrims
de la Guerra de Napoleó. El maig de 1810 la Junta Provincial de Defensa va
declarar Montserrat “castell d’armes”, un fet que el constituïa en objectiu de
guerra. Les escultures dels acadèmics només van restar al seu lloc menys de sis
mesos, perquè a final de juliol del 1811 la soldadesca napoleònica espoliava el
monestir i destruïa sistemàticament tot allò que considerava de valor. Les vuit
escultures de la façana, les que es trobaven més a mà, van ser enderrocades i
destruïdes. Només quedaren in situ les cinc del cos superior de la façana, però
encara mutilades amb dispars de fusell.
Acabada
la Guerra, quan els monjos pogueren tornar al monestir, recolliren els
fragments dels marbres mutilats i els guardaren com pogueren fins que fou
organitzat l’anomenat Museu Lapidari. Ja hem dit abans que la façana
renaixentista tenia mala premsa entre els acadèmics. Els dictàmens que el
monestir va recavar als arquitectes savis en vistes a la restauració després de
la Guerra del Francès, sentenciaven aquesta façana a una desaparició sense
remei, però altres urgències anaven retardant l’execució de la sentència. Al
canvi de segle sortí en ferm l’oportunitat de construir una nova façana,
propiciada per les mecenes germanes Llagostera, de la qual parlarem
pròximament. Aleshores, en desmuntar la vella, tragueren de les fornícules les
cinc escultures de la part superior i el timpà de Pau Serra; totes aquestes
peces foren guardades al Museu Lapidari de l’interior del monestir. De la resta
de la façana vella només aprofitaren les sis columnes monolítiques que es
trobaven al costat de la porta i que actualment podem veure al mateix lloc;
tota la resta fou destruïda.
Les
escultures dels acadèmics dipositades al Lapidari han estat reutilitzades amb
finalitats decoratives. El timpà (marbre, 227x 115 cm) actualment es pot veure sobre
la porta oberta a l’ala porticada de l’atri, per on passen els nombrosos
pelegrins per anar a besar la santa imatge. La cara de la Mare de Déu havia
estat destruïda segurament a trets durant la devastació napoleònica i, quan era
al Lapidari, alguna mà més piadosa que experta li va col·locar una altra de
ceràmica i va aprofitar l’ocasió per pintar de negre la cara de l’Infant i les
mans d’ambdós. La composició està estructurada segons la iconografia més comuna
de les estampes, amb les figures a primer terme i el paisatge montserratí al
fons, amb abundant vegetació i les edificacions de l’església al costat dret i
de la Santa Cova, a l’esquerre, i diverses ermites escampades entre els
penyals. L’escultor, per tal de suggerir la cova on segons la tradició fou
trobada la santa imatge va disposar una cavitat llisa al darrere d’ella i dos
capets d’àngel. Al peu de la Madona podem veure un cistell de flors, i al
costat dos escolanets cantors. Al costat esquerre veiem la figura agenollada
d’un home mig nu que es dóna cops al pit, amb un farcell de llenya al costat.
Aquesta figura no pot representar altra cosa que el llegendari Fra Garí de
Montserrat, demanant a la Mare de Déu perdó i indulgència pel seu horrible
pecat.
Les
altres cinc escultures actualment es troben col·locades al jardí del monestir en
un lloc romàntic i ombrívol. Representen els apòstols Andreu, Joan, Jaume i
Pere, com diuen les inscripcions. Impossible escatir-ne l’autoria. Molts
estudiosos que vénen a veure-les juguen a fer atribucions però totes resulten
incertes; on hi ha més concordança és en atribuir a Amadeu la figura del
“Salvator Mundi” que es troba presidint el conjunt. Són les restes de l’antiga
façana renaixentista, la vida atzarosa de la qual acabem de relatar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada