Jacint Rigau-Ros i
Taller (Hyacinthe Rigaud)
(Perpinyà,
1659 – París, 1743)
Retrat del fabulista
Jean de La Fontaine
1690
Oli
sobre tela, 81 x 64 cm.
N.R.
200.250. Donació de Teresa Roy de Espallargas, vídua de Georges de Frézals,
1927.
Georges
de Frézals era un aristòcrata, culte, bibliòfil, que en establir-se a Barcelona
com a cònsol de Bèlgica i França en acabar la Primera Guerra Mundial,
esdevingué un catalanòfil promotor de la cultura. El 1925 va fer una
substanciosa donació de llibres a la Biblioteca de Montserrat i, un cop mort,
la seva vídua va completar la donació, en nom del seu marit, amb un centenar
més de llibres luxosament relligats i a més cinc teles que eren personatges de
la seva família, entre els quals hi havia el retrat de La Fontaine i de la seva
esposa Marie Héricart, pintats respectivament per Rigaud i per Mignard. Frézal
es considerava hereu del cèlebre fabulista francès Jean de La Fontaine
(1621-1695). El dors del quadre porta la següent inscripció: “Jean de La Fontaine fabuliste, peinté par
Rigaud. Tableau procédant du chateau de Thury en Valois...”
El
catàleg Obras Maestras del Museo de
Montserrat del 2008 conté l’estudi més documentat del nostre quadre, fet
per Ariane James-Sarazin, que em limito a resumir. El llibre de comptes de
Hyacinthe Rigaud referent a 1690 inclou un retrat de La Fontaine pel qual el
pintor va cobrar 200 lliures, que era el preu habitual d’un retrat de mig cos
sense mans. Existeixen tres versions de mides molt semblants que poden
respondre a aquest encàrrec ben documentat: la de Montserrat, de format
rectangular i altres dues de format ovalat sortides a subhasta a París els anys
1990 i 1995, una de les quals ha trobat destinació definitiva al Museu
Carnavalet de París i l’altra es troba en mans privades. Totes tres versions
són d’òptima qualitat i excel·leixen per damunt de la mitja dotzena de còpies
antigues de la primera o segona meitat del segle XVIII. El retrat de La
Fontaine que va pintar Rigaud el 1690 es va fer famós i fou gravat i reproduït
copiosament en les edicions de les obres del fabulista fins al punt d’esdevenir
la imatge més divulgada i coneguda d’aquest escriptor, la que es troba en
moltíssims manuals de literatura francesa.
El
problema de fons consisteix a saber quina de les tres versions és la
prototípica i quines són les còpies autògrafes o rèpliques del taller, fetes
pels nombrosos i ben ensinistrats col·laboradors de Rigaud, que intervenien
també en obres originals i de gran importància del mestre. Seguint fil per
randa la documentació que ens ha arribat, sabem per un inventari fet el 1703
que Rigaud tenia a casa seva un retrat de La Fontaine, que podia ser una versió
o rèplica del que havia lliurat al fabulista. Aquesta versió va ser la que va
figurar al Salon del Louvre el 1704
formant part de l’exposició temporal de vint-i-vuit obres de l’artista. Una
altra pista és l’encàrrec d’un retrat de La Fontaine que el 1704, segurament a
causa de l’exposició del Louvre, M. Coustard, interventor general de la cancelleria,
van fer a Rigaud per a conformar una galeria d’homes de lletres il·lustres.
Segurament aquesta és la versió que ha anat a parar al Museu Carnavalet de
París. Tanmateix aquestes disquisicions no tenen una importància capital, puix
que les tres obres manifesten la intervenció personal de l’artista.
El
quadre de Montserrat juga amb avantatge en presentar un origen directament
vinculat amb els hereus de La Fontaine. Sabem que el vescomte Héricart de Thury
va heretar aquesta obra de Louis-Christoph Anne Héricart de Thury qui, per la
seva banda, el va heretar de Marie-Claire de La Fontaine, besnéta de
l’escriptor, que va morir sense descendència. Té, doncs, molt bones
probabilitats que es tracti realment del prototipus del 1690. Dominique Brême
va remarcar que quan Rigaud va pintar aquest retrat, Jean de La Fontaine tenia
ja 69 anys, i apuntava la idea que en realitat fos pintat el 1684, quan
l’escriptor va ingressar a l’Académie
Française i que l’assentament en el llibre de comptes de 1690 es referís a
una rèplica. La hipòtesi és versemblant, però també cal tenir present que el
retrat d’alt standing sempre tendeix
a dissimular i endolcir les marques massa visibles de la vellesa i de la
decrepitud.
Segons
l’apreciació de James-Sarazin, el retrat de La Fontaine de Montserrat és un xic
més eixut que el de Carnavalet pel que fa a les carnacions, a la perruca i als
plecs del gavany. El pintor ha centrat tot el seu interès en l’expressió
escèptica i desencisada del fabulista que millor va penetrar els replecs del
cor humà i de les reaccions acomodatícies de la condició humana. El fons és
absolutament neutre i, deixant de banda tota aparatositat, ha utilitzat una
paleta molt sòbria de blancs i negres, grisos i marrons amb els quals
aconsegueix plasmar la suavitat dels teixits i la transparència de la corbata.
Les notes que predominen en aquest retrat són la simplicitat elegant i la total
veracitat.
El
retrat de La Fontaine de Montserrat fa parella amb un altre de Marie Héricart,
esposa de l’escriptor, de la mateixa mida i amb el mateix emmarcament, tots dos
provinent del castell de Thury i tots dos donats per Georges de Frézals. El de
Marie Héricart va arribar amb l’atribució al pintor Pierre Mignard (1612 –
1693), que Dominique Brême va substituir per la de Gabriel Revel (1642 – 1712)
i que Jean-Claude Boyer va tornar a atribuir a Mignard. En acabar la Guerra
Civil Espanyola, el gener del 1939, els dos quadres van ser portats cap a
França juntament amb altres béns artístics de Montserrat, però el govern
francès els va retornar a Montserrat el 28 d’octubre del 1939. Un altre avatar
d’aquests dos quadres es va produir el 1943, quan per instigació del ministre
Serrano Súñer el Marquès de Lozoya, director general de Belles Arts, va
pressionar l’abat de Montserrat a fer una permuta, evidentment desavantatjosa
per a Montserrat, perquè el govern espanyol volia fer un obsequi al govern de
Vichy. Sortosament, al darrer moment, la permuta no fou duta a terme. No li fem
gaire cas, però aquest quadre és l’únic que hi ha al nostre país d’aquest
pintor de la Catalunya Nord, que va brillar amb llum pròpia a la cort del Rey
Sol, la més esplendorosa d’Europa en el seu temps.
Bibliografia
Analecta
Montserratensia,
VII, 1927, p. 408, fig.
Perpinyà,
1959, p. 12, núm. 10, fig.
Raymond
Josse, “Sur les portraits de Jean de La Fontaine et de sa femme à Montserrat”, Courrier des Chercheurs et de Curieux, suppléments
du nº 240 de Miroir d’Histoire, 108,
desembre, 1969, p. 371.
Jean de La Fontaine, catàleg
d’exposició, París, Bibliothèque National de France, Ed. Seuil, 1995; p.
108-121 (Dominique Brême).
Dominique
Brême, Jean de La Fontaine (1621-1695).
L’homme et son temps, catal. Exposició, Meaux, Musée Bossuet, 1995.
Josep
de C. Laplana, Les col·leccions de
pintura de l’Abadia de Montserrat, Publicacions de l’Abadia de Montserrat,
1999, p. 44 i 48, fig.
Obras Maestras del
Museo de Montserrat en BBVA. De Caravaggio a Picasso.
Catálogo
de la exposición en el Palacio del Marqués de Salamanca, BBVA, Madrid, 9-X –
7-XII- 2008, p. 104-107, fig. (Ariane James-Sarazin).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada