Domenico Corvi
(Viterbo,
1721 – Roma, 1803)
Complantes sobre
el cos d’Hèctor
1785.
Oli
sobre tela, 159 x 220 cm
N.R.
200.181. Adquirit a Roma el 1919.
Entre
l’estoc de quadres que l’abat Marcet va comprar a Roma i a Nàpols en el seu
viatge de maig del 1919 figurava aquesta pintura. Una inscripció al dors de la
tela indica el concepte amb què fou adquirit a l’antiquari i marxant Baldasare
Belisario (Salita di San Sebastianello, Piazza di Spagna): “Ecole français (sic) / Mort de Germanicus / David / P./ Gall. Fesch
/ R”. Tenim notícies de les dificultats per a obtenir el permís
d’exportació d’obres d’art que, un cop acabada la guerra, esdevingué cada cop
més difícil. El P. Ubach, que actuava com a agent de Montserrat en aquests
afers, escrivia a l’abat Marcet, el 7 d’agost del mateix any: «Tota la culpa
del retràs és deguda a aquell quadre representant la mort de Germànico, que no
volian deixarlo sortir i que la Direcció del Museu se volia quedar. Ha sigut
necessari una pila de pràctiques per a poder sortir amb la nostra” (AAMt). Aquesta primera atribució del
quadre a Jacques-Louis David (1748 - 1825) no té cap altre fonament que
l’assiduïtat d’aquest pintor a representar temes trets de la Ilíada com Complantes
d’Andromaca sobre el cos d’Hèctor, el mateix tema que el nostre quadre, que
el pintor presentà al Saló de París de 1783; però la composició de David,
actualment a l’École Nationale Supérieur des Beaux-Arts, consta només de tres
figures i no té res a veure amb la nostra. Per altra banda, és interessant de
constatar que la Junta romana que havia de donar el permís d’exportació del
nostre quadre no es va creure l’atribució, malgrat la inscripció de la tela, i
van sospitar que era una pintura italiana que podia interessar al Museo
Capitolino.
El
setembre de 1919 arribà a Montserrat l’obra que estudiem, juntament amb un
estoc d’una vintena de quadres, ressenyada en la crònica del Monestir i després
en la revista de cultura d’aquesta manera: “La
mort de Germanicus (185 x 245 cm) de David, original, d’escola francesa”. Tot
i que deu anys més tard aquesta atribució ja resultava més que sospitosa, no
fou canviada. Els inventaris del P. Gusi es limitaren a dir “de l’escola de L.
David”. El fet que no fos una pintura religiosa i que tingués com a tema
principal un cos masculí jacent i nu va ser motiu perquè aquest quadre no
ocupés un lloc massa visible a l’interior del monestir, talment que els
estudiosos que visitaven la Pinacoteca de Montserrat no el van veure ni el van
poder considerar.
Com
en molts altres casos, la primera a estudiar i a sorprendre’s de la troballa
d’aquest quadre va ser Liliana Barroero, que no resistí la temptació de
comunicar de seguida la seva descoberta als seus col·legues italians amb un
petit article monogràfic, el 1984, vuit anys abans de publicar el seu llibre
sobre la pintura italiana a Montserrat. En veure les fotografies que li foren
trameses, la Barroero relacionà immediatament el nostre quadre amb el que descriví
detalladament Giuseppe Antonio Guattani, secretari perpetu de l’Accademia de S. Luca de Roma, el 1785,
quan Domenico Corvi Viterbese e Accademico di San Luca va acabar i va presentar
aquest quadre que de cap manera no té com a tema la Mort de Germànic, sinó un
altre, també bastant habitual en la pintura neoclàssica, com és el de les Complantes sobre el cos d’Hèctor.
Malauradament Guattani no ens diu qui era el comitent d’aquesta obra ni la seva
destinació. Tanmateix la inscripció
del dors del quadre de Montserrat suggereix que havia pertangut a la Galleria Fesch, és a dir, a la del cardenal
Joseph Fesch (Ajaccio, 1762 – Roma, 1839), oncle de Napoleó, creat cardenal el
1802 i ambaixador de França davant la Santa Seu. Quan caigué Napoleó, Pius VII
l’acollí a Roma, on es va dedicar gairebé exclusivament a afavorir la ciència i
les arts, talment que la seva col·lecció de pintura era famosa a tot Europa.
Tanmateix el nostre quadre no figura als catàlegs de venda de la prestigiosa
col·lecció Fesch; però això no vol dir més que el que diu: hauria pogut sortir
de la col·lecció abans de la venda o també pot ser molt bé que la inscripció
del dors del quadre només fos una pista falsa per afavorir-ne la venda.
Liliana
Barroero va descobrir encara l’existència d’una versió idèntica i d’iguals
dimensions que el quadre de Montserrat al palau Camuccini de Cantalupo, a la
Sabina, que com altres obres de la mateixa col·lecció va sortir a subhasta a
Roma el novembre del 2006. Amb tot, comparant el quadre dels Camuccini amb el
de Montserrat, de seguida hom percep que el primer és una pintura no acabada
del tot, mancada del modelat final i de l’atmosfera que té el quadre de
Montserrat. Segurament era una versió que l’autor tenia al seu taller i que mai
no va enllestir del tot. La Barroero lliga molt bé aquest fet amb la notícia de
Luigi Lanzi que ens assabentà que el pintor neoclàssic Vincenzo Camuccini
(1773-1844), que va ser amo del palau i que havia estat alumne de Corvi, en
morir el mestre admirat va comprar a la vídua els diversos quadres i dibuixos
que figuraven a la seva col·lecció, entre els quals es comptava la versió
inacabada del de Montserrat amb el nom d’Achille
presso il cadavere di Patroclo.
El
Guattani en la seva notificació del quadre ens fa una descripció detallada a
partir del llibre 24 de la Ilíada.
Príam fa exposar davant els troians el cos d’Hèctor, l’heroi mort, que
Aquil·les havia pogut recuperar. L’escenari és una sala del palau reial de
Troia, ornada amb cortinatges fúnebres i il·luminada exclusivament per tres
llànties amb teies enceses i dos pebeters amb brases per a cremar perfums. El
cos nu d’Hèctor, coronat de llorer, reposa sobre un llit cobert d’una vànova de
seda de color daurat i tenint als peus les seves armes com a trofeus. La seva
desolada esposa, Andròmaca, li aixeca el cap iniciant el gest de fer-li un
petó. Helena, que havia estat el motiu de la guerra de Troia, la trobem dreta
als peus del llit fúnebre contemplant l’escena impassible, mentre que
Cassandra, la germana d’Hèctor, que havia predit el desastre, desfeta en plors
mira Helena amb gest de reprovació. Els germans petits de l’heroi miren i
ploren des del capçal del llit. La mainadera abraça Astianat, el fill petit
d’Hèctor. Príam, el pare, contempla el cos de l’heroi amb pena immensa per no
haver fet cas de la premonició de Cassandra. Darrere d’ell, dos guerrers troians
coven sentiments de venjança. Al fons, a mà dreta, Hècuba, la mare, recolzada
en les seves serventes, fa una tràgica entrada en escena. L’ambient és dens
entonat amb una llum daurada i mat que surt dels brasers, talment que els
mateixos colors clars queden apagats. La tragèdia és narrada amb la serenitat i
el capteniment auster i majestuós del Neoclassicisme.
El
nostre quadre, gairebé amb tota certesa, fa pendant
amb un altre de les mateixes mides i de composició afí que porta el títol Sacrifici de Polissena i que es troba al
Museu Cívic de Viterbo. Curiosament aquest quadre de Viterbo no va generar
notícies ni descripcions en la seva època com el de Montserrat, però a tots dos
quadres els corresponen perfectament els elogis que Guattani prodigà al de Montserrat
referent a la “tenerezza di colorito”
i a la composició a base d’una geometria dolça i ondulant “senza tagliarne per così dire la composizione”. Liliana Barroero
considera aquest quadre de Corvi “come
uno dei più alti raggiungimenti poetici non solo all’interno del catalogo
dell’artista viterbese, ma in tutto il lungo corso del settecento pittorico
romano”.
Bibliografia
Giuseppe
Antonio Guattani, “Il Signor Domenico
Corvi”, Memorie per le Belle Arti, I,
juny 1785, pp. 87-88; Giornale delle
Belle Arti, II, 25-VI-1785, p. 193-194.
Luigi
Lanzi, Storia pittorica della Italia. Dal
Risorgimento delle Belle Arti fin presso al fine del XVIII secolo, Milà,
Società Classici Italiani, vol. II, 1824, p. 286.
George,
Catalogue des tableaux composant la
galérie de feu de Son Éminence le Cardinal Fesch,
Analecta
Montserratensia,
III, 1919, p. 389.
Liliana
Barroero, “Il compianto sul corpo di Ettore, di Domenico Corvi”, Paragone, núm. 417, nov, 1984, p. 66-71,
fig.
Liliana
Barroero, Dipinti italiani dal XV al XIX
secolo del Museo di Montserrat, Roma, Istituto Poligrafico e Zecca dello Stato.
Libreria della Stato, 1992, núm. 40, p. 117-118, fig. color.
Josep
de C. Laplana, Les col·leccions de
pintura de l’Abadia de Montserrat, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1999,
p. 42, 48, 127, fig. color.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada