(actiu 1394-1432)
Fragments de retaule
1415-1420
Tremp
i full d’or sobre taula, 187 x 127 cm.
N.R.
201.135. Donació Manuel Carreras Martí, 1987.
Aquesta
peça és una composició de dos fragments ben diferenciats d’un mateix retaule i
d’un mateix autor. La part superior, que representa la Crucifixió de Crist,
n’és el pinacle i la inferior està constituïda per tres escenes referents a la
vida de la Mare de Déu: l’Ascensió de Crist, la Vinguda de l’Esperit Sant i la
Coronació de la Verge, que devien conformar el bancal del retaule, segurament
les del costat dret de l’altar. Les dues peces estan sobremuntades i enquibides
en un mateix marc.
Aquesta
obra va arribar al Museu de Montserrat sense cap atribució precisa. Una carta
del donant, del 26 de febrer de 1987, ens informava que Josep Gudiol Ricart li
havia dit que es podia atribuir a Valentí Montoliu (final del segle XIV –
1433/1437). Tanmateix no era una obra tan desconeguda com semblava, puix que
havia estat exposada al Palau de la Virreina el 1945, on va figurar ja amb
l’atribució a Jaume Cabrera, del voltant de 1400, i com a propietat de D.
Joaquim Carreras. La notícia immediatament anterior referent a aquesta obra és
una fotografia, feta el 1903, de l’interior de l’estudi-museu que els germans
pintors Josep (1841-1912) i Francesc Masriera (1842-1902) tenien al carrer Bailèn
núm. 72 de Barcelona, en la qual veiem (a l’angle superior dret) aquesta taula
conformada exactament tal com es troba actualment.
El
1907 Lluís Masriera, fill de Josep, es va fer càrrec de l’estudi-museu familiar.
El 1912 s’associà amb l’orfebre Joaquim Carreras (1869-1948), i l’any següent,
en morir el pare, va obrir l’estudi on guardava la col·lecció familiar com a museu
i sala d’exposicions públiques. El 1932 es va transformar en la Sala de Teatre
Studium, i en aquesta ocasió es degué dispersar la col·lecció. En el desmantellament
de l’estudi-museu la nostra taula va canviar de propietari i va ser adquirida
per l’amic i soci Joaquim Carreras. Segurament aleshores i amb motiu de la venda
de la col·lecció, fou redactat un catàleg on figurava la taula que ens ocupa
amb el núm. 58 i atribuïda a Jaume Serra, cosa que no és cap disbarat tenint
present que Jaume Cabrera es va formar al costat dels germans Serra.
L’arribada
d’aquesta taula gòtica a Montserrat i la seva immediata exposició al Museu,
després d’una delicada restauració, va motivar la seva divulgació entre els
estudiosos i especialistes que només l’havien coneguda per fotografies i
referències. El pintor Jaume Cabrera ocupa un lloc gens anodí en el panorama de
la pintura “quatrecentista” catalana. És un excel·lent exponent del pas de
l’italianisme imperant dels germans Serra, en el taller dels quals segurament
es va formar Cabrera, envers el gòtic internacional més elegant de mitjan segle
XV, el de Lluís Borrassà, Bernat Martorell o Lluís Dalmau, que signifiquen el
cimal del gòtic català. El primer a descobrir la pintura i la personalitat
d’aquest pintor va ser l’arquitecte i investigador Alexandre Soler i March
(Barcelona, 1874-1949) que, tot cercant documentació sobre la Seu de Manresa,
quan li van encarregar la construcció de la façana neogòtica el 1915, es va
topar amb el contracte signat per la Confraria de Sant Nicolau de Bari, establerta
a la Seu, i el pintor, fins aleshores desconegut, Jaume Cabrera. A partir
d’aquest retaule manresà de Sant Nicolau i Sant Miquel va començar el treball
d’atribucions i d’ulteriors investigacions, que l’eminent mossèn Josep Gudiol i Cunill, fundador i
sistematitzador del Museu Episcopal de Vic, va considerar correcta i la va incloure
en el seu llibre dels Trecentistes
Catalans. Partint de la publicació de Mn. Gudiol, el 1938 l’investigador
americà Chandler R. Post parlà també de la taula de la col·lecció Carreras, que
ell ja posa en relació amb Jaume Cabrera. Posteriorment la figura d’aquest
autor s’ha anat enriquint amb noves aportacions documentals, moltes d’elles
referents a alguns retaules perduts o ara per ara no identificats. El darrer
estudi compendiós sobre aquest pintor és de Marta Piñol i Lloret, de la
Universitat de Barcelona, encara inèdit, que estudia amb criteri crític tota la
documentació i cataloga l’obra considerada certa, que queda circumscrita a 12
taules entre les quals ocupa un lloc ben destacat la de Montserrat.
La
pintura de Jaume Cabrera assumeix ja un cert aire del nou estil gòtic que els estudiosos
qualifiquen d’internacional, però conserva encara de manera molt determinant el
pòsit de la influència italiana, que predominava a la segona meitat del segle
XIV, i que Cabrera va mantenir en tota l’obra seva que coneixem. En tot moment
es manifestà com un artista refinat, d’un humanisme líric que es complau en la
representació dels detalls que configuren la vida popular i ciutadana, tant pel
que fa a la indumentària com als utensilis, i que sap fer actuar els
personatges amb una sensibilitat naturalista, clara, senzilla i agradable.
Bibliografia
Alexandre
Soler i March, “Pintura Catalana Trecentista, de la Escuela italiana al estilo
propio”, Museum, IV, 1920, núm. 1, p. 265-282.
Catálogo
de las principales piezas de la Colección de antigüedades y objetos de arte del
pintor Lluís Masriera, Barcelona, s/d
Manuel
Trens, El arte en la Pasión de Nuestro
Señor. Siglos XIII al XVIII. Catàleg d’exposició, Ajuntament de Barcelona,
Palau de la Virreina, 1945, p. 35.
Josep
Gudiol i Cunill, La pintura mig-eval
catalana, vol. II, Els trecentistes.
Segona part. Barcelona, 1924, p. 150-156.
Chandler
Rathfon Post, A History of Spanish
Painting, Harvard University Press, vol. VII-2, 1938, p. 751-753.
Josep
de C. Laplana, Montserrat, 1000 anys
d’art i història, Manresa, Angle Editorial, 1998, p. 60-61, fig. color.
Josep
de C. Laplana, Les col·leccions de
pintura de l’Abadia de Montserrat, Publicacions de l’Abadia de Montserrat,
1999, p. 113, fig. color
Pilar
Vélez, Joies Masriera. 200 anys
d’història, Barcelona, Àmbit, 1999, p. 179, fig.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada