Antoni Viladomat
(Barcelona,
1678 – 1755)
Jesús
entre els doctors de la Llei
c.
1720-1750
Oli
sobre tela, 105 x 156 cm.
N.R.
200.016. Donació del canonge Iglésias, 1827.
Aquest
quadre formava part de la gran donació que va fer el canonge Iglésias, de Santa Anna de Barcelona, i que arribà a
Montserrat el 1827. És admirable i sorprenent que hagi romàs a Montserrat fins
als nostres dies, puix que amb l’amortització i supressió del monestir el 1835
la part millor i més nombrosa dels
quadres del canonge Iglésias va ser confiscada i escampada a mans de
particulars i aquest quadre que estudiem havia de figurar-hi entre els millors.
Els
inventaris del P. Gusi aixecats a l’entorn del 1930 i 1931 ja el ressenyen com
a provinent de la donació Iglésias i amb l’atribució, sense hesitació ni
reserves, al pintor barcelonès Antoni Viladomat, el millor del seu temps a
Barcelona i a Catalunya. L’estudi més complet d’aquesta obra i de tota la
pintura de Viladomat és sens dubte el del Dr. Francesc Miralpeix, que va ser
objecte de la seva tesi doctoral. Aquesta ressenya està feta en base a les aportacions
de Miralpeix, que resumeixo però també completo i matiso en algun punt.
A
partir de la monografia de Rafael Benet de 1947, que reprodueix la imatge del
nostre quadre, gairebé tots els estudis sobre Viladomat inclouen el quadre de
Montserrat. Però qui va estudiar i remarcar de manera singular el valor d’aquesta
peça va ser el Dr. Santiago Alcolea Gil, especialista en la pintura barcelonesa
del segle XVIII. Ell va ser el primer a relacionar el nostre quadre amb aquella
Disputa de Jesús amb els doctors de la
Llei al temple, que Jaime Villanueva va veure a la cel·la del Prior del
convent de Sant Agustí de Barcelona, juntament amb altres quatre quadres, tots
referents a la vida de Jesús, i tots d’Antoni Viladomat. El viatge de
Villanueva a Barcelona s’escaigué el 1805 i el 21 d’octubre de 1809, com
explicava l’oratorià P. Raimon Ferrer, que fou el cronista espontani i verídic de la Barcelona
ocupada per l’exèrcit napoleònic, la Junta encarregada d’executar les
disposicions del govern va anar a embargar el Convent de Sant Agustí. En una
nota a peu de plana el cronista informa que poques setmanes més tard va veure
com els llibres i els quadres del Prior de Sant Agustí eren venuts a uns
encants a la Rambla. És més que probable que el canonge Iglésias,
col·leccionista empedreït, coneixedor dels fets i veí de la Rambla, no es
deixés perdre l’ocasió i que comprés el quadre que comentem i que va llegar
juntament amb la seva col·lecció de pintura a Montserrat.
El
pintor Viladomat quan pinta quadres de format mitjà molt sovint articula les
seves composicions a base de mitges figures, d’aquesta manera pot concentrar l’atenció de l’espectador en l’expressió dels
rostres. Gairebé sempre estructura la composició de manera molt clara i simple
a base de diagonals que es creuen al centre, quan la moda barroca ja començava
a proposar esquemes compositius més complicats i gesticulacions més teatrals.
Viladomat estima per damunt de tot la simplicitat i la lectura fàcil i directa
de l’escena, evitant accessoris innecessaris i estimulant la contemplació
admirativa i devota sense gags ni sorpreses curioses. Utilitza fons foscos i
tonalitats terroses pròpies de la pintura del Sis-cents que encara mantenia un cert
clarobscur.
Com
no pot ser altrament, en el nostre quadre el centre d’atenció és la figura de
l’Infant, assegut magisterialment en una cadira de braços, mirant l’espectador
i acompanyant el seu discurs amb una expressiva gesticulació de mans. A dreta i
esquerra veiem els doctors de la Llei, tots de perfil i mirant fit a fit l’Infant
savi, confrontant el discurs del noi amb
les profecies dels llibres sagrats. L’Infant s’imposa per la seva serenitat i
aplom, mentre els doctors -el de l’esquerra vestit amb velluts i domassos com
si fos d’un rang superior als altres- mostren admiració i estranyesa. Maria i
Josep, privats de tot protagonisme, assisteixen a l’escena discretament en un
segon pla. Miralpeix fa notar que al darrere de la composició i posta en escena
d’aquest quadre hi ha models i solucions molt típiques de la pintura del Sis-cents
napolità.
Bibliografia
- Jaime Villanueva, Viage literario a las Iglesias de España,
XVIII, Viage a Barcelona, Madrid,
Academia de la Historia, 1851, p. 172-175.
- Raimon Ferrer, Barcelona Cautiva, o sea diario exacto de lo
ocurrido en la misma ciudad mientras la oprimieron los franceses, vol. IV. Barcelona,
Brusi, 1817, p. 172-175.
- Rafael Benet, Viladomat, Barcelona, Ed. Ibèria, 1947, làm. 11.
- Frederic-Pau Verrié, Montserrat, Madrid, Plus-Ultra, ca. 1950,
p. 110, fig. (Los monumentos cardinales
de España – IX).
- L’Art Català, Barcelona,
Ed. Aymà, vol. II, 1961, p. 108, fig. (text de Rafael Benet).
- Santiago Alcolea, “La pintura
barcelonesa en el siglo XVIII. Diccionario biográfico”, Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, XV, 1961-1962,
p. 202, fig. 42.
- Santiago Alcolea, Viladomat, Mataró, Museu Comarcal del
Maresme i Museu Arxiu de Santa Maria, 1990, p. 116-117, 272, fig.
- Santiago Alcolea, Antonio Viladomat, Barcelona, Ed. Labor,
1992, p. 32 i 37 (Gent Nostra, 96).
- Josep de C. Laplana, Les col·leccions de pintura de l’Abadia de
Montserrat, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1999, p. 17-21.
- Francesc Miralpeix, Antoni Viladomat i Manalt, 1678- 1755. Vida
i obra, Girona, Museu d’Art de Girona, 2014, p. 160, cat. 140.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada