Escultura i ornamentació edilícia a Montserrat
9. La façana nova de la basílica (1/3)
Un cop
acabada la restauració i l’ornamentació del presbiteri i de la nau de la
basílica, el 1896, va arribar el moment de pensar en l’endreçament de la vella
façana renaixentista, que encara mostrava els efectes de la destrossa
napoleònica. L’abat Josep Deàs (1837-1921), que pilotava de manera molt
personal tots els afers de la restauració de la basílica amb criteris de màxim
efecte i mínima despesa, havia pensat en una simple rehabilitació de la façana
vella, afegint-li dues portes laterals i omplint les fornícules buides amb
escultures noves que encarregà als escultors germans Vallmitjana, Venanci
(1826-1919) i Agapit (1833-1905). Som al setembre de 1897.
La façana antiga de la basílica |
Les
relacions de l’abat Deàs amb l’arquitecte ordinari de Montserrat, que també ho
era del bisbat de Barcelona, Francesc de Paula del Villar Carmona (1860-1927),
mai no foren bones del tot. Segons el criteri de l’abat, l’arquitecte Villar
habitualment projectava a uns nivells superiors als que podia fer front
l’economia sempre minsa del monestir. A més, l’abat retreia a Villar de ser
bastant capriciós, ja que no s’atenia estrictament a l’estil romànic-bizantí
que havia de ser el propi de la restauració de l’església de Montserrat,
talment que sovint hi afegia elements
estranys. Seguint els criteris molt arrelats en la mentalitat eclesiàstica de
l’època, l’abat propugnava que l’estil més adient per a un edifici catòlic havia
de ser medieval, neogòtic o quelcom similar. Els estils que provenien del món
clàssic o del Renaixement i posteriors eren considerats d’origen pagà i
impropis de la recristianització romàntica que impulsaven els sectors més
dinàmics de l’Església.
Villar,
segurament per mitjà dels escultors Vallmitjana, es va assabentar que l’abat
projectava el disbarat de rehabilitar la façana de l’església sense comptar amb
ell ni amb cap altre arquitecte titulat, i va fer una jugada mestra passant per
sobre de l’abat. Va convèncer unes generoses donants, les germanes Elvira i
Emília Llagostera de Barcelona, que a més de ser adinerades tenien afeccions
artístiques, perquè sufraguessin per a Montserrat una façana nova de trinca que
ell havia dissenyat. Comptant amb el compromís de les donants, Villar Carmona
va presentar la proposta i el dibuix ben detallat del seu projecte a l’abat i
aquest en quedà ben perplex. L’abat preguntà de quin estil era aquella façana
que no lligava gens amb l’interior de l’església i l’arquitecte sentencià que
era d’estilo salmantino, inspirada en
la façana de la Universitat de Salamanca. L’abat li exposà el seu recel i les
seves objeccions que Villar intentà d’aclarir. Finalment l’abat va exigir que
aquella obra, com que era d’una
envergadura i compromís tan gran, caldria que comptés amb la conformitat
de la Reial Acadèmia de Belles Arts. Villar es va confabular amb les germanes
Llagostera i va presentar a l’abat Deàs un “caixa o faixa”, o el prens o el
deixes, o Montserrat acceptava el
projecte tal com era o les donants se’n desvinculaven.
El projecte de l'arquitecte Villar |
En vistes de
la situació i valorades les possibilitats de tenir o de no tenir una façana
nova per a la basílica, l’abat Deàs escrivia a les germanes Llagostera: “Visto el proyecto con más
atención que la primera vez, por razón de que no veía entonces la probabilidad
de ejecutarlo como ahora, le he encontrado mejor de lo que me había parecido la
primera vez. Lo he enseñado a la Comunidad y al P. Visitador y todos han
quedado entusiasmados al ver que sería cuanto antes una realidad una obra tan
importante”.
El 16 de
març de 1900, l’abat i els degans del monestir, tenint al davant el dibuix i
una maqueta de guix, van aprovar oficialment la proposta de Villar Carmona,
però l’abat mai no va perdonar aquella jugada a l’arquitecte que fins aleshores
havia portat totes les obres de la basílica. Quinze o vint anys després
d’aquests fets, l’abat Deàs els rememorava en el seu quadern de notes i deia: “Villar no quiso admitir las observaciones y
fue tenaz en sostener que debía tener el estilo que presentaba (que le llamaba
salmanquino)... Resultado de la conducta del Sr. Villar ha sido que no ha hecho
ninguna obra más en Montserrat”.
Un altre fet
que exasperava l’abat Deàs era que l’arquitecte, a mesura que avançava l’obra,
anava afegint i traient elements d’acord amb el seu gust sense demanar permís a
ningú, quan el permís de construcció que li havia donat la Comunitat es referia
al projecte que havia presentat. Digué Deàs: “Hicieron lo que quisieron sobre todo en la parte alta, sin presentar
los planos”. Efectivament a la part superior de la façana detectem les
variacions més evidents respecte al primer projecte, però crec que
arquitectònicament la façana guanyava serietat i monumentalitat i eliminava
accessoris innecessaris, com l’acabament il·lusionista amb una cresteria
esglaonada que tenia com a centre culminant la campana del rellotge precedida
d’un balconet de compte de fades. A l’hora de la veritat l’arquitecte va
rematar el perfil de la façana d’acord amb la tradició barroca catalana
donant-li la forma que algú ha anomenat de capçal de llit. I com a capcims va
aprofitar les tres esferes de pedra sobre un plint que ja coronaven l’antiga
façana renaixentista. Com a material reaprofitat va incloure-hi també,
flanquejant les portes, les columnes monolítiques de pedra de Montserrat ben
polida i els seus capitells corintis. Una altra reducció introduïda que no
constava en el primer projecte, segurament per abaratir el cost, va ser una
notable simplificació de l’aparat ornamental de garlandes i musiqueries que
empolainaven bastant frívolament tota la superfície sense perdonar columnes ni
intercolumnis.
El 16 de
març de 1900, l’abat i els degans del monestir van aprovar oficialment la proposta de Villar Carmona. L’obra de la
façana es va dividir en dues parts ben determinades: la dels escultors
Vallmitjana que l’abat havia emparaulat anteriorment i que havia estat
sufragada per una sèrie de donants anònims i la pròpiament arquitectònica de
Villar sufragada per les senyores Llagostera. L’arquitecte, que era amic
personal dels Vallmitjana, havia inclòs en el seu projecte l’obra escultòrica
dels dos germans, que hi encaixava perfectament, talment que el primer
projecte, endegat per l’abat Deàs el 1897, es trobava perfectament incorporat
en el de Villar Carmona.
L'actual façana de la basílica |
Les obres
van començar el maig de 1900. L’execució de l’obra va ser adjudicada al
constructor Vilalta i a l’escultor ornamentalista, famós decorador de façanes,
Lluís Ferreri. Tota l’obra es troba afectada per un greu pecat original. Per
tal d’abaratir-ne el preu, van utilitzar una pedra porosa de poc pes, molt tova
i fàcil de treballar i el resultat ha estat que la climatologia i els forts
embats del vent han erosionat, sobretot les parts ornamentals més fines,
talment que alguns fragments ja se n’han desprès i difícilment seran mai
reintegrats. El primer treball va consistir a encoixinar tots els carreus del
mur frontal a fi de donar un aspecte més amable al conjunt.
(Continuarà)
1 comentari:
Quina sort tenir la història d'aquesta façana amb tan uixe de detalls.
En alguna ocasió havia buscat aaquesta informació i no l'havia vist mai publicada
Serà molt interessant seguir la intervenció dels Valmitjana relatada amb tant de coneixement
gràcies Para JC Laplana
Publica un comentari a l'entrada